top of page

Vlaamse overheid stopt na 2026 met steun aan Flanders–Baloise.

  • Xeniel
  • 30 jun
  • 2 minuten om te lezen

Na decennialang talent te hebben opgeleid, staat het voortbestaan van het wielerteam Flanders–Baloise op de helling. De Vlaamse overheid heeft aangekondigd dat de structurele financiering voor het team eindigt na 2026. Daarmee valt een belangrijke pijler onder het model dat jonge Belgische renners naar het profniveau begeleidt.


Overgangsjaar in 2026

Hoewel de overheidssteun niet meteen stopt, krijgt het team nog een laatste overgangsjaar in 2026. Dat moet de ploeg de tijd geven om nieuwe financiering te vinden. Zonder een nieuwe hoofdsponsor of andere middelen lijkt het echter zeer moeilijk om daarna op hetzelfde niveau verder te gaan.

De Vlaamse minister van Sport benadrukte dat de steun verschuift richting baanwielrennen en een bredere talentontwikkeling op de piste. Vlaanderen wil daar een topsportpijplijn uitbouwen, en ziet het klassieke wegteam niet langer als prioriteit in zijn topsportstrategie.


Historische kweekvijver

Team Flanders–Baloise, jarenlang bekend als Sport Vlaanderen–Baloise of Vlaamse Wielerschool, heeft een rijke geschiedenis als opleidingsploeg. Het team werd opgericht in de jaren ’80 en diende als springplank voor grote namen zoals Greg Van Avermaet, Sep Vanmarcke, Thomas De Gendt, Yves Lampaert en vele anderen.


Door een combinatie van overheidssubsidies en sponsors zoals Baloise Insurance kon de ploeg jaar na jaar een kwalitatief programma aanbieden voor jonge renners. De ploeg was een vaste waarde op het ProTeam-niveau en gaf jaarlijks meerdere jongeren de kans om zich in het internationale peloton te tonen.


Onzekere toekomst

De ploegleiding reageerde ontgoocheld op de beslissing maar gaf aan het extra overgangsjaar te willen benutten om nieuwe partners te vinden. De kans bestaat dat het team in een andere vorm of op een lager niveau verdergaat, maar daarover is voorlopig niets beslist.


De vrees leeft intussen dat het verdwijnen van een gestructureerde Vlaamse opleidingsploeg op continentaal of procontinentaal niveau het voor jonge wegwielrenners moeilijker zal maken om door te stromen. Andere opleidingsprogramma’s bestaan, maar met minder Vlaamse identiteit of een andere insteek.

Wat er na 2026 gebeurt, hangt volledig af van de slaagkansen om nieuwe sponsors en een duurzaam financieel model te vinden.

Comments


bottom of page